NEDERLANDSE HORLOGEMAKERS IN DE WERELD VAN DE HAUTE HORLOGERIE
door Rich Pontier
Enige tijd geleden kwam ik in Maastricht tijdens een bijeenkomst van onafhankelijke horlogemakers in contact met Daniel van Ree. Tijdens een bezoek aan zijn atelier toonde hij mij zijn eerste eigen ontwerp, de van Ree DNA, een bijzonder horloge dat gepersonalizeerd is door het DNA van de eigenaar in de glazen achterkant toe te voegen.


Ook ontmoette ik Roland Oostwegel die daar zijn R.O.1 presenteerde. De R.O.1 is het eerste horloge dat Roland Oostwegel in een gelimiteerde oplage heeft ontwikkeld met daarin het gepatenteerde R.O. Shock-System. Tijdens zijn jarenlange ervaring is het Roland opgevallen, dat het merendeel van de problemen met mechanische horloges veroorzaakt wordt door krachten van buitenaf.

Een horloge dat tegen deze krachten bestand is, bleek niet op de markt. In zijn eigen atelier begon Roland toen aan de moeilijke opgave hiervoor een oplossing te bedenken. Uiteindelijk slaagde hij er in een shock-systeem te vervaardigen, dat het uurwerk beschermt tegen stoten van buitenaf. Het resultaat werd een verbluffend staaltje van techniek, kwaliteit en elegantie: het RO-Watches Shock-System®. Bij het RO-Watches Shock-System® zit het uurwerk in een ring gemonteerd die door 3 Shock-Swingveren met de horlogekast verbonden zijn. Deze Shock- Swingveren absorberen schokken en stoten van buitenaf.Hierna volgden de Classic Date en de Sport, waarna de Space, de Special met gangreserveindicatie en de R.O.2.

Veruit de meest bekende Nederlandse naam in de Haute Horlogerie is Frédérique Constant, in 1988 opgericht door Peter en Aletta Stas. Frédérique Constant is het merk waarvan de naam is gebaseerd op de namen van de overgrootouders van Peter; Frédérique Schreiner (1881-1969) en Constant Stas (1880-1967).











Peter en Aletta Stas


Een kraakheldere visie en kleine stapjes; dat zijn de managementwapens waarmee Aletta en Peter Stas de conservatieve horlogemarkt veroverden. ‘Accessible luxury was de basis van wat we deden’, zegt Stas. ‘En dat zal het blijven. Mooie, klassieke, kwalitatief hoogstaande horloges voor een scherpe prijs.’ Die uitspraken vormen het bestaansrecht van zijn bedrijf. Gezeten in een grote meeting room, omringd door horlogevitrines in zijn eigen manufactuur in Genève, vertelt de geboren Gouwenaar zijn verhaal. ‘We wilden een mooi horloge, maar hadden niet het geld om daar vijfduizend gulden voor te betalen. Daar zat ons gat in de markt. We wilden zélf dat horloge maken. Ook beseften we dat klassieke schoonheid minder snel zou vergaan dan modieuze designs.’ Accessible luxury bleek de juiste keuze. Inmiddels is het merk het op een na grootste in het segment van €500 tot 3.000. Frédérique Constant opereert daarmee in misschien wel het meest competitieve horlogesegment, waar veel grote merken hun bestaansrecht verdienen. De productie bedraagt op dit moment zo’n 150.000 stuks, waarmee het alleen Longines voor zich moet dulden.

Beeld: Daniel van Ree, Roland Oostwegel en Frederique Constant.